Positiointi

Ohje: Määrittele akselit ja sijoita oma konsepti sekä kilpailijat nelikenttään. Voit tehdä saman useammasta näkökulmasta.

Positioinnin avulla määritellään millä pelikentällä liiketoimintaa tehdään, mikä on nykypositio ja mihin tavoitepositioon pyritään. Samalla voidaan kuvat muiden toimijoiden sijoittuminen ja heidän positioidensa laajuus. Pelikentän akseleita voi ja kannattaa tarkastella useammasta eri näkökulmasta ja valita niistä ne, jotka parhaiten kuvaavat pelikenttää.

Esimerkissä on kuvattuna sekä kotimaisten että kansainvälisten mediayhtiöiden videoliiketoimintojen positioita ja niiden laajuuksia. Akseleiksi on valittuna sisällön muotoa sekä sisällön tyyppiä ja määrää kuvaavat muuttujat. Positioinnissa on myös kuvattuna vaihtoehtoisia skenaarioita [linkki: skenaario], jotka videoliiketoimintaa tekevä mediayhtiö voisi omaksi tavoitepositiokseen määritellä.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös