Asiakasprofiilien nelikenttä

Ohje: Tunnista akseleille asiakasprofiilien erottavat tekijät ja sijoita profiilit nelikenttään.

Asiakasprofiilien vertailu ja esittäminen tapahtuu helpoiten sijoittamalla ne nelikenttään, jolloin profiilien eroavaisuudet on helppo havainnollistaa. Sopivien nelikentän akselien löytyminen vaatii usein muutaman yrityksen, mutta kuten profiileissakin, nelikentän tärkein tehtävä on olla käyttökelpoinen työkalu, jonka avulla organisaatio saa yhteisen kielen, jolla asiakkaista voi puhua.

Esimerkissä on kuvattuna sote-palveluiden suunnittelua varten tehdyt asiakasprofiilit. Kärjistäen, vasemmalla alakulmassa olevat “Itsenäiset luontoilijat” ammentavat hyvinvointinsa luonnossa olemisesta ja sen antimista nauttien. Oikean yläkulman “Aktiiviset seurustelijat” taas osallistuvat tai järjestävät itse mahdollisimman paljon sosiaalisia tapahtumia ompeluseurasta vesijumppaan. Profiilien tarpeet eroavat merkittävästi toisistaan, joten palvelun tuottajan on pohdittava miten erilaisiin tarpeisiin vastataan.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös