Kilpailuetu ja kilpailukyky

Ohje: Vertaile oman konseptin ja kilpailijoiden kilpailukykyjä ja kilpailuetuja.

Kilpailuedun ja kilpailukyvyn vertailua varten tunnistetaan liiketoiminnan keskeiset osa-alueet ja vertaillaan oman konseptin sekä kilpailijoiden vahvuudet niissä. Osa-alueiden tunnistamisessa kannattaa pohtia erilaisia näkökulmia ja eri toimijoiden vahvuuksia ja heikkouksia. Osa-alueiden määrittämisen jälkeen eri toimijoiden suhteelliset vahvuudet arvioidaan kunkin ominaisuuden osalta.

Esimerkissä on kuvattuna kolme mediayhtiötä ja niiden suhteelliset vahvuudet videoliiketoiminnan eri osa-aluilla.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös