Asiakastasot

Ohje: Jaottele asiakkaat tärkeyden mukaan eri tasoille.

Palvelun tuottaminen on aina tasapainoilua asiakkaille tuotettavan ja palvelun tuottajan saaman arvon välillä. Asiakasprofiilien rinnalla on hyvä tarkastella ja määritellä asiakkaat tärkeyden ja heidän tuoman arvon perusteella. Tyypillisesti pieni osa asiakkaista on eniten arvoa tuovia, ja näin kaikkien tärkeimpiä, ja iso osa asiakkaista vähemmän arvoa tuovia.

Esimerkissä on kuvattuna musiikkipalvelun asiakastasot, eri tasoille suunnitellut palveluelementit ja tärkeimmät viestit, joita eri ryhmille tulisi korostaa.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös