Sesonki

Ohje: Tunnista, mihin ajankohtiin konseptisi huippusesongit osuvat.

Sesonki-työkalun avulla tunnistetaan ja määritellään konseptin kannalta tärkeimmät ajankohdat vuosi-, kuukausi-, viikko- ja vuorokausitasolla. Sesonkien tunnistamisessa kannattaa käyttää hyödyksi eri kohderyhmien tarpeita, analytiikkaa sekä yleisiä yhteiskunnan rytmiin liittyviä tapahtumia. Tärkeiden ajankohtien määrittely auttaa vuosikellon ja viikkorytmin suunnittelussa sekä palvelun aktiivisuustason (markkinointitoimenpiteet, sisällöt, dialogi…) määrittelyssä eri ajankohtina.

Esimerkissä on kuvattuna matkailupalvelun sesongit eri kohderyhmien ja liiketoiminnan kannalta tärkeimpien konseptin osa-alueiden kannalta.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös