Toimenpide

Ohje: Kuvaile lyhyesti mitä ja miksi ollaan tekemässä sekä mitä odotetaan lopputulokseksi. Muista määrittää myös vastuuhenkilö ja aikataulu.

Toimenpide-työkalulla kuvataan strategian tai konseptin toteuttamiseksi tehtävät toimenpiteet, niiden tavoitteet ja perustelut toimenpiteen tekemiselle. Näin kaikki toimenpiteet tulee määriteltyä riittävän tarkalle tasolle, jotta niiden toteutuksesta ei tule myöhemmin epäselvyyksiä. Määrittelyn avulla pystytään myös seuraamaan toimenpiteiden etenemistä ja arvioimaan vastaako lopputulos tavoiteltua.

Olennaista on, myös tunnistaa ketä toimenpiteen tekemiseksi tarvitaan ja erityisesti kenen vastuulla toimenpide on. Ilman omistajaa toimenpiteet jäävät varmasti tekemättä.

Esimerkissä on kuvattuna toimenpide asiakaskokemuksen mittareiden määrittelystä. Uusia mittareita tarvitaan, jotta asiakaskokemuksen kehittymistä pystytään seuraamaan. Mittareiden määrittelyn lisäksi toimenpiteeseen kuuluu mittareiden käyttöönotto ja jalkauttaminen.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös