Skenaario
Ohje: Anna skenaariolle mieleenpainuva nimi ja selkeä arvolupaus sekä kirjoita siitä lyhyt kuvaus. Kuvaile kilpailutekijöiden kautta, miten tämä skenaario eroaa muista.
Skenaariolla kuvataan vaihtoehtoisia positioita ja arvolupauksia, joita kohden liiketoimintaa voidaan pyrkiä kehittämään. Vaihtoehtoisia skenaarioita vertailemalla pyritään tunnistamaan liiketoiminnan kannalta yksi tai useampi realistinen suunta, josta tulevaisuudessa arvoa syntyy. Skenaarioista kannattaa suunnitella selkeästi toisistaan eroavia, jotta vertailu ja oikean suunnan valitseminen onnistuu.
Esimerkissä on kuvattuna yksi vaihtoehtoisista skenaarioista, jossa tulevaa kilpailuetua pyritään rakentamaan yhteisöllisyyden ympärille. Yhteisön rakentaminen on haasteellista, mutta onnistuessaan tarjoaa liiketoiminnalle vahvan kilpailuedun, jota uusien toimijoiden on vaikeampi murtaa, kuin esimerkiksi vain laadukkaaseen sisältöön perustuvaa kilpailuetua.

Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›