Ohjeet: Liiketoimintakonsepti
Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä liiketoimintakonseptin suunnittelussa.
1. Konsepti
Hyödynnä konseptoinnin työkaluja ja kiteytä liiketoimintakonseptin eri osa-alueet.
- Kenelle konsepti on suunnattu?
- Mitä arvoa heille tuotetaan?
- Miten arvo tuotetaan?
Tunnista asiakasymmärryksen perusteella erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa.
- Miten asiakkaiden tarpeet eroavat toisistaan?
- Minkälaisiin tarpeiden mukaisiin ryhmiin asiakkaat voidaan jakaa?
- Mitkä asiat ovat asiakaskokemuksen kannalta olennaisia eri profiileille?
3. Asiakaspolku
Suunnittele asiakasymmärryksen pohjalta uusi, tavoiteltava asiakaspolku.
- Mitä vaiheita ja kohtaamispisteitä polussa on?
- Miten eri profiilien polut eroavat toisistaan?
4. Kilpailuetu ja kilpailukyky
Tunnista tärkeimmät kilpailijat ja heidän konseptiensa vahvuudet ja heikkoudet.
- Mitä edellytetään, jotta pystytään olemaan mukana pelissä?
- Millä asioilla kilpailuetu luodaan?
5. Arvolupaus ja konseptikuvaus
Kiteytä konseptin arvolupaus ja kirjoita lyhyt konseptikuvaus, jonka avulla kaikki konseptin parissa työskentelevät ymmärtävät mistä on kyse.
- Mitä hyötyä konseptista on asiakkaalle?
- Mitä tehtäviä hän suorittaa sen avulla?
- Miten konsepti erottautuu kilpailijoista?
- Mitkä asiat eivät kuulu konseptiin?
Tunnista minkälaisia asiakassuhteita pitää luoda, jotta arvolupaus toteutuu.
- Kuinka tiivis asiakassuhde on?
- Kuinka kauan asiakassuhde kestää?
- Onko suhteessa asiakkaan lisäksi mukana muita henkilöitä?
- Miten erilaiset asiakassuhteet vaikuttavat asiakaspolkuun?
7. Kanavat
Pohdi eri kanavien roolia konseptissa.
- Mitkä kanavat ovat tärkeimpiä liiketoiminnan kannalta?
- Onko jokaisella kanavalla oma roolinsa vai tehdäänkö eri kanavissa samoja asioita?
- Miten eri kanavien vahvuuksia hyödynnetään?
- Miten asiakkaat ohjataan kanavasta toiseen?
8. Tehtävät, roolit ja työkalut
Tunnista liiketoiminnan kannalta olennaiset tehtävät, roolit ja työkalut.
- Mitä tehtäviä asiakaspolun eri vaiheissa pitää tehdä?
- Kenen vastuulla tehtävät ovat?
- Mitä työkaluja tarvitaan tehtävien suorittamiseen?
Määrittele kumppanien roolitus.
- Ketä kumppaneita tarvitaan arvolupauksen toteuttamiseen?
- Mitkä ovat kumppanien roolit?
- Kuinka tärkeitä kumppanit ovat liiketoiminnan kannalta?
10. Ansainta
Pohdi eri ansaintavaihtoehtojen vaikutusta konseptiin.
- Miten eri vaihtoehdot vaikuttavat arvolupaukseen?
- Mikä olisi asiakkaiden kannalta paras vaihtoehto?
- Mikä olisi liiketoiminnan kannalta paras vaihtoehto?
11. Mittarit
Tunnista, millä mittareilla konseptin toteutumista tulisi mitata.
- Mitkä ovat keskeiset liiketoiminnan mittarit?
- Millä mittareilla asiakaskokemusta mitataan?
- Mitkä mittarit antavat parhaan kuvan organisaation ja henkilöiden toiminnasta?
Arvioi mitä riskejä ja sivuvaikutuksia konseptiin kuuluu.
- Mitkä ovat asiakkaiden kannalta merkittävimmät riskit ja sivuvaikutukset?
- Mitkä riskit ja sivuvaikutukset vaikuttavat eniten organisaatioon?
- Millä tavoin kilpailijat voisivat hyödyntää syntyviä riskejä ja sivuvaikutuksia?
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›