Ohjeet: Liiketoimintakonsepti

Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä liiketoimintakonseptin suunnittelussa.

1. Konsepti

Hyödynnä konseptoinnin työkaluja ja kiteytä liiketoimintakonseptin eri osa-alueet.

  • Kenelle konsepti on suunnattu?
  • Mitä arvoa heille tuotetaan?
  • Miten arvo tuotetaan?

2. Asiakasprofiili

Tunnista asiakasymmärryksen perusteella erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa.

  • Miten asiakkaiden tarpeet eroavat toisistaan?
  • Minkälaisiin tarpeiden mukaisiin ryhmiin asiakkaat voidaan jakaa?
  • Mitkä asiat ovat asiakaskokemuksen kannalta olennaisia eri profiileille?

3. Asiakaspolku

Suunnittele asiakasymmärryksen pohjalta uusi, tavoiteltava asiakaspolku.

  • Mitä vaiheita ja kohtaamispisteitä polussa on?
  • Miten eri profiilien polut eroavat toisistaan?

4. Kilpailuetu ja kilpailukyky

Tunnista tärkeimmät kilpailijat ja heidän konseptiensa vahvuudet ja heikkoudet.

  • Mitä edellytetään, jotta pystytään olemaan mukana pelissä?
  • Millä asioilla kilpailuetu luodaan?

5. Arvolupaus ja konseptikuvaus

Kiteytä konseptin arvolupaus ja kirjoita lyhyt konseptikuvaus, jonka avulla kaikki konseptin parissa työskentelevät ymmärtävät mistä on kyse.

  • Mitä hyötyä konseptista on asiakkaalle?
  • Mitä tehtäviä hän suorittaa sen avulla?
  • Miten konsepti erottautuu kilpailijoista?
  • Mitkä asiat eivät kuulu konseptiin?

6. Asiakassuhteet

Tunnista minkälaisia asiakassuhteita pitää luoda, jotta arvolupaus toteutuu.

  • Kuinka tiivis asiakassuhde on?
  • Kuinka kauan asiakassuhde kestää?
  • Onko suhteessa asiakkaan lisäksi mukana muita henkilöitä?
  • Miten erilaiset asiakassuhteet vaikuttavat asiakaspolkuun?

7. Kanavat

Pohdi eri kanavien roolia konseptissa.

  • Mitkä kanavat ovat tärkeimpiä liiketoiminnan kannalta?
  • Onko jokaisella kanavalla oma roolinsa vai tehdäänkö eri kanavissa samoja asioita?
  • Miten eri kanavien vahvuuksia hyödynnetään?
  • Miten asiakkaat ohjataan kanavasta toiseen?

8. Tehtävät, roolit ja työkalut

Tunnista liiketoiminnan kannalta olennaiset tehtävät, roolit ja työkalut.

  • Mitä tehtäviä asiakaspolun eri vaiheissa pitää tehdä?
  • Kenen vastuulla tehtävät ovat?
  • Mitä työkaluja tarvitaan tehtävien suorittamiseen?

9. Sidosryhmäkartta

Määrittele kumppanien roolitus.

  • Ketä kumppaneita tarvitaan arvolupauksen toteuttamiseen?
  • Mitkä ovat kumppanien roolit?
  • Kuinka tärkeitä kumppanit ovat liiketoiminnan kannalta?

10. Ansainta

Pohdi eri ansaintavaihtoehtojen vaikutusta konseptiin.

  • Miten eri vaihtoehdot vaikuttavat arvolupaukseen?
  • Mikä olisi asiakkaiden kannalta paras vaihtoehto?
  • Mikä olisi liiketoiminnan kannalta paras vaihtoehto?

11. Mittarit

Tunnista, millä mittareilla konseptin toteutumista tulisi mitata.

  • Mitkä ovat keskeiset liiketoiminnan mittarit?
  • Millä mittareilla asiakaskokemusta mitataan?
  • Mitkä mittarit antavat parhaan kuvan organisaation ja henkilöiden toiminnasta?

12. Riskit ja sivuvaikutukset

Arvioi mitä riskejä ja sivuvaikutuksia konseptiin kuuluu.

  • Mitkä ovat asiakkaiden kannalta merkittävimmät riskit ja sivuvaikutukset?
  • Mitkä riskit ja sivuvaikutukset vaikuttavat eniten organisaatioon?
  • Millä tavoin kilpailijat voisivat hyödyntää syntyviä riskejä ja sivuvaikutuksia?

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös