Ohjeet: Asiakasymmärrys
Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä asiakasymmärryksen keräämisessä ja analysoinnissa.
Laadi sidosryhmäkartta, jonka avulla voit tunnistaa keneltä asiakasymmärrystä kannattaa hakea.
- Kuinka monta eri sidosryhmää tunnistat?
- Kuinka tärkeitä sidosryhmät ovat?
- Kuinka paljon vaikutusvaltaa ryhmillä on?
2. Asiakaspolku
Kutsu vähintään 10 asiakasta haastateltavaksi, jotta pystyt hahmottamaan asiakaspolun kokonaisuudessaan.
- Mitä tehtäviä asiakas haluaa suorittaa?
- Mitä hyötyjä hän hakee?
- Mitä murheita hänellä on?
- Kuinka hyvin hänen tarpeisiin vastataan tällä hetkellä?
Hahmottele haastattelujen perusteella myös minkälainen on eri asiakkaiden konteksti.
- Mistä teemoista haastateltava puhuu?
- Mitkä teemat liittyvät toisiinsa?
- Mitä yksityiskohtia teemoihin liittyy?
Pyydä haastateltavaa piirtämään esimerkki hänen mielestään hyvästä asiakaskokemuksesta.
- Mitä yksittäisiä tilanteita hän korostaa?
- Mitä tehtäviä, hyötyjä tai murheita hän tuo esiin?
- Miten hän haluaa itseään palveltavan?
Vertaile asiakkaiden polkuja ja laadi 3–5 asiakasprofiilia kuvaamaan erilaisia asiakastyyppejä. Voit käyttää ryhmittelyssä apuna myös “Asiakasarvo”-työkalua.
- Mitkä samat tarpeet toistuvat useammassa polussa?
- Miten asiakkaiden tarpeet eroavat toisistaan?
- Minkälaisiin tarpeiden mukaisiin ryhmiin asiakkaat voidaan jakaa?
- Mitkä asiat ovat palvelukokemuksen kannalta olennaisia eri profiileille?
6. Asiakasprofiilien nelikenttä
Sijoita asiakasprofiilit nelikenttään.
- Minkä ominaisuuksien suhteen profiilit eroavat toisistaan?
7. Asiakasarvo
Kiteytä asiakkaan arvonmuodostus ja mieti miten tarpeisiin vastataan.
- Mitä tehtäviä asiakas haluaa tehdä?
- Mitä hyötyjä hän etsii ja mitkä murheet korostuvat?
- Miten asiakkaan kaipaamia hyötyjä voidaan tuottaa?
- Miten asiakkaan murheita voidaan poistaa?
- Mitkä tuotteet ja palvelut ratkaisevat asiakkaan esittämiä tarpeita?
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›