Arvolupaus ja konseptikuvaus
Ohje: Kiteytä konseptin arvolupaus ja avaa lyhyesti, mistä konseptissa on kyse.
Konseptin arvolupaus kertoo lyhyesti mistä konseptissa on kyse, miten se eroaa kilpailevista konsepteista ja mitä hyötyjä siitä on asiakkaille. Arvolupauksen ei tarvitse olla mainoslause, mutta sen hiomiseen kannattaa käyttää jonkin verran aikaa, koska hyvällä arvolupauksella on helppo ohjata konseptin suunnittelua ja toteutusta haluttuun suuntaan.
Arvolupauksen rinnalla on hyvä esittää lyhyt konseptikuvaus, joka kertoo arvolupausta tarkemmin mitä tehdään ja miten se tehdään. Arvolupausta ja konseptikuvausta voi ajatella konseptin hissipuheena, eli mitä olennaista siitä kannattaa kertoa hyvin lyhyessä ajassa.
Esimerkissä mukaelma erään mediapalvelun arvolupauksesta ja konseptikuvauksesta, jossa kerrotaan mitä hyötyä kyseinen konsepti tarjoaa asiakkaille ja millä keinoilla se pyrkii erottautumaan kilpailijakentässä.

Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›