Ohjeet: Ennakointi
Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä ennakointiprosessissa.
Hahmottele, millä aikajänteellä ennakointia tehdään.
- Mikä on nykyhetken arvonmuodostus?
- Kuinka pitkälle tulevaisuuteen pyrit näkemään?
- Kuinka paljon ennakoinnin epävarmuus kasvaa pidemmälle tulevaisuuteen mennessä?
Tunnista, minkälaisia signaaleja lähdet keräämään ja mistä lähteistä niitä kannattaa kerätä.
- Kuinka pitkälle tulevaisuuteen pyrit näkemään?
- Minkä tyyppisistä lähteistä signaaleita kerätään?
- Kuinka hankalaa signaalien kerääminen on?
3. Signaali
Kerää reilusti signaaleja ja laadi kustakin signaalista lyhyt kuvaus trendien tunnistamista varten.
- Minkälainen kuva havainnollistaa signaalia hyvin?
- Miten kuvaisit signaalia lyhyesti?
- Mitä vaikutuksia signaali tuo mukanaan?
4. Trendi
Tunnista signaaleista yhteisiä vaikutuksia ja hahmottele niiden pohjalta trendejä.
- Tunnistitko useammassa signaalissa samantyyppisiä vaikutuksia?
- Mitä muutoksia trendi tuo mukanaan?
- Miten trendi vaikuttaa ihmisten tarpeisiin?
- Onko joku jo hyödyntänyt trendiä? Miten?
Hahmottele trendien perusteella tulevaisuuden toimintaympäristö.
- Miten trendit vaikuttavat eri toimijoiden rooleihin?
- Mitä uusia rooleja trendit voivat tuoda mukanaan?
- Mitä rooleja poistuu trendien myötä?
6. Skenaario
Laadi toimintaympäristön pohjalta skenaarioita, jotka kuvaavat tulevaisuuden arvonmuodostusta.
- Mitä arvoa asiakkaille tuotetaan tulevaisuudessa?
- Mitkä kilpailutekijät ovat olennaisia tulevaisuuden arvonmuodostuksen kannalta?
- Miten toimijat voivat erottautua toisistaan tulevaisuudessa?
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›