Ohjeet: Strategia
Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä strategiaprosessissa.
1. Asiakaspolku
Kutsu 8–10 asiakasta haastateltavaksi, jotta pystyt hahmottamaan asiakaspolun kokonaisuudessaan.
- Mitä tehtäviä asiakas haluaa suorittaa?
- Mitä hyötyjä hän hakee?
- Mitä murheita hänellä on?
- Kuinka hyvin hänen tarpeisiin vastataan tällä hetkellä?
Vertaile asiakkaiden polkuja ja laadi 3–5 asiakasprofiilia kuvaamaan erilaisia asiakastyyppejä. Voit käyttää ryhmittelyssä apuna myös “Asiakasarvo”-työkalua.
- Mitkä samat tarpeet toistuvat useammassa polussa?
- Miten asiakkaiden tarpeet eroavat toisistaan?
- Minkälaisiin tarpeiden mukaisiin ryhmiin asiakkaat voidaan jakaa?
- Mitkä asiat ovat palvelukokemuksen kannalta olennaisia eri profiileille?
3. Asiakasprofiilien nelikenttä
Sijoita asiakasprofiilit nelikenttään.
- Minkä ominaisuuksien suhteen profiilit eroavat toisistaan?
4. Benchmark
Kerää parikymmentä erityyppistä benchmarkkia kotimaasta ja maailmalta.
- Miten suorat kilpailijat toimivat?
- Minkälaisia konsepteja muualla maailmassa on?
- Löytyykö toisilta toimialoilta esimerkkejä, joista voisi ottaa oppia?
Tunnista benchmarkkien perusteella eri toimijoiden roolit ja laadi kokonaiskuva toimintaympäristöstä.
- Minkälaisia rooleja eri toimijoilla on?
- Toimiiko joku useammassa kuin yhdessä roolissa?
- Onko toimintaympäristöön tullut uusia toimijoita tai syntynyt uusia rooleja?
6. Tavoitteet
Laadi polkujen, profiilien ja toimintaympäristön pohjalta omat tavoitteesi.
- Mikä on oma roolisi toimintaympäristössä?
- Missä ovat liiketoiminnan parhaat mahdollisuudet?
- Miten aiot palvella eri asiakasprofiileja?
- Mihin asiakaspolun eri vaiheisiin pitää panostaa?
7. Mittarit
Laadi tavoitteiden pohjalta mittarit, joiden avulla pystyt seuraamaan niiden toteutumista.
- Millä mittareilla todennetaan asiakaskokemuksen parantuminen?
- Kuinka seuraat liiketoiminnan kehittymistä?
- Miten organisaation toimintaa mitataan?
- Ovatko mittarit yhteensopivia vai syntyykö ristiriitaisia tavoitteita?
8. Kanavat
Tunnista, mitä kanavia asiakaspolun eri vaiheissa kannattaa hyödyntää.
- Mitkä ovat nykyiset kanavat?
- Tarvitaanko eri asiakasprofiileille erilaisia kanavavalikoimia?
- Mitä vaatimuksia uudet kanavat tuovat organisaatiolle?
- Miten valitut kanavat vaikuttavat johtamiseen ja budjetointiin?
9. Toimenpiteet
Mieti tavoitteiden ja kanavavalikoiman pohjalta toimenpiteitä, jotka vievät kohti haluttua tulosta.
- Minkälaisia erilaisia toimenpiteitä tarvitaan?
- Mitä kussakin toimenpiteessä tehdään?
- Mikä on tavoiteltu lopputulos?
- Mihin asiakastarpeeseen tai strategian linjaukseen toimenpide perustuu?
10. Arvon vertailu
Toimenpiteiden tunnistamisen jälkeen vertaile niitä asiakkaille ja liiketoiminnalle syntyvän arvon perusteella.
- Kuinka paljon arvoa asiakas saa?
- Kuinka paljon arvoa liiketoiminnalle syntyy?
- Mitkä toimenpiteet tuottavat yhteensä eniten arvoa?
- Kuinka helppoa tai haastavaa toimenpiteen toteuttaminen on?
11. Roadmap
Laadi tärkeysjärjestyksen perusteella roadmap.
- Millä aikataululla toimenpiteitä ryhdytään toteuttamaan?
- Missä järjestyksessä toimenpiteet kannattaa tai pitää tehdä?
- Kenen vastuulla eri toimenpiteiden toteuttaminen on?
- Ketkä muut henkilöt ovat olennaisia toteuttamisen kannalta?
- Minkälaisia kumppaneita tarvitaan?
12. Operointimalli
Suunnittele operointimalli ja kääri hihat.
- Kuinka usein toimenpiteiden etenemistä seurataan?
- Ketkä ovat oikeita ihmisiä tekemään päätöksiä toimenpiteiden edetessä?
- Kuka suunnittelee eri toimenpiteiden toteutuksen?
- Kuka hoitaa mittaamisen ja tulosten analysoinnin?
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›