Ohjeet: Palvelukonsepti
Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä palvelukonseptin suunnittelussa.
1. Asiakaspolku
Suunnittele asiakasymmärryksen pohjalta uusi, tavoiteltava asiakaspolku.
- Mitkä polun vaiheet ja kohtaamispisteet ovat kunnossa?
- Mitä polun vaiheita ja kohtaamispisteitä pitää kehittää?
- Mitä uusia kohtaamispisteitä polulle tarvitaan?
- Voiko vanhoja kohtaamispisteitä poistaa?
2. Ostoprosessi
Hahmottele asiakaspolku myös ostoprosessin vaiheiden mukaisesti.
- Missä vaiheessa ostoprosessia eri kohtaamispisteet ovat?
- Ovatko kohtaamispisteet tasapainossa vai painottuvatko ne liikaa johonkin ostoprosessin vaiheeseen?
- Onko ostoprosessi asiakkaan näkökulmasta yhtenäinen vai onko siinä aukkoja?
Tunnista, miten asiakaskokemus kehittyy ajan myötä.
- Mikä on olennaista ensimmäisten hetkien aikana?
- Minkälainen asiakaskokemus on kuukauden tai vuoden päästä?
- Muuttuuko asiakaskokemus vai onko se sama riippumatta kuinka kauan asiakas on ollut asiakkaana?
4. Ihmissuhteet
Tunnista asiakkaan kannalta ollennaiset tahot.
- Toimiiko asiakas yksin vai osallistuuko joku muukin päätöksentekoon?
- Kuinka merkittävä rooli heillä on?
5. Kanavat
Suunnittele, miten kohtaamispisteet toimivat eri kanavissa.
- Vastaako kanavavalikoima asiakkaan tarpeisiin?
- Onko jokaisella kanavalla oma roolinsa vai toistuvatko samanlaiset kohtaamispisteet eri kanavissa?
- Miten eri kanavien vahvuuksia hyödynnetään?
- Miten asiakas ohjataan kanavasta toiseen, jos se on tarpeellista?
6. Sesonki
Tunnista, mitkä ajankohdat ovat palvelun huippusesonkeja.
- Millä rytmillä palvelu toimii?
- Mitkä hetket ovat palvelulle olennaisia eri ajanjaksoilla?
7. Vuosikello
Laadi markkinoinnin ja palveluiden yhteinen vuosikello.
- Mitkä teemat ovat pinnalla eri vuodenaikoina?
- Millä rytmillä toimenpiteitä toistetaan?
- Kuinka usein palveluun tuodaan jotain uutta?
8. Viikkorytmi
Laadi sesonkien ja vuosikellon perusteella viikkorytmi, jolla toimenpiteitä tehdään.
- Pyritäänkö siihen että viikot ovat samanlaisia vai edellyttävätkö palvelun sesongit erilaisia viikkorytmejä?
- Mitä toimenpiteitä tehdään viikon eri päivinä?
- Millä rytmillä toimenpiteet toistuvat?
9. Mittarit
Määrittele mittarit, joiden avulla onnistumista seurataan.
- Miten asiakaskokemusta mitataan palvelupolun eri vaiheissa ja kohtaamispisteissä?
- Mitkä ovat liiketoiminnan kannalta keskeisiä mittareita eri kohtaamispisteissä?
- Miten organisaation toimivuutta ja tehokkuutta mitataan?
10. REAN
Piirrä eri asiakasprofiileille sopivat palvelupolut auki REAN-mallin avulla.
- Mistä kohtaamispisteistä asiakkaat tavoitetaan?
- Mitkä kohtaamispisteet innostavat asiakasta tutustumaan tarkemmin?
- Miten asiakasta aktivoidaan kohti haluttua lopputulosta?
- Miten jatkuvaa asiakassuhdetta pyritään ylläpitämään?
- Millä toimenpiteillä ohjaamme asiakasta ennen ajateltua tilannetta?
- Miten innostamamme asiakkaan tai luomme tilanteeseen hedelmällisen pohjan?
- Miten saamme asiakkaan viihtymään tai mitä hänen tulee saada tehdyksi?
- Kuinka huolehdimme asiakkaasta kyseessä olevan tapahtuman jälkeen?
12. Arvolupaus ja konseptikuvaus
Kiteytä palvelun arvolupaus ja kirjoita lyhyt konseptikuvaus, jonka avulla kaikki palvelun parissa työskentelevät ymmärtävät mistä on kyse.
- Mitä hyötyjä palvelusta on asiakkaalle?
- Mitä tehtäviä hän suorittaa sen avulla?
- Miten palvelu erottautuu kilpailijoista?
- Mitä palvelu ei tee?
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›