Arvon vertailu

Ohje: Pisteytä toimenpiteet liiketoiminnalle ja asiakkaille syntyvän arvon perusteella.

Toimenpiteiden määrittelyn jälkeen voidaan ryhtyä laatimaan toimenpidesuunnitelmaa ja roadmappia. Arvon vertailu -työkalun avulla arvioidaan toimenpiteiden potentiaalista arvoa asiakkaille ja liiketoiminnalle. Hyvät pisteet sekä asiakasarvon että liiketoiminta-arvon osalta saaneet ovat todennäköisesti niitä, jotka kannattaa toteuttaa ensimmäisenä.

Asiakasarvon ja liiketoiminta-arvon sijaan työkalussa voi myös käyttää arviointikriteereinä esimerkiksi toteutuksen kustannuksia ja kestoa, jolloin voidaan tunnistaa mitkä toimenpiteet olisivat helpoimpia ja nopeimpia toteuttaa.

Esimerkissä on kuvattuna sote-palveluun liittyvien toimenpiteiden arviointi. Kolmasosa toimenpiteistä on saanut hyvät pisteet kummallakin akselilla, kolmasosa keskikertaiset ja kolmasosa heikoimmat pisteet. Hyvät pisteet saaneet toimenpiteet on valittu toteutettavaksi heti, keskimmäisen joukon toteuttamista voidaan harkita ja huonoimmat pisteet saaneet jäävät toistaiseksi pöytälaatikkoon odottamaan.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös