Toimintaympäristö

Ohje: Minkälaisessa toimintaympäristössä toimimme? Ketkä ovat kilpailijoita? Onko olemassa kumppaneita?

Toimintaympäristön kuvaamisen tärkein tarkoitus on muodostaa yhteinen käsitys toimintaympäristössä olevista toimijoista ja niiden rooleista. Toimialan murros ei usein tapahdu vanhojen tuttujen kilpailijoiden toimesta, vaan uusien korvaavien tuotteiden ja palveluiden ilmestyessä mukaan pelikentälle. Uudet toimijat tuottavat asiakkaille arvoa tavoilla, joita vanhat toimijat eivät helposti tunnista, koska ne eivät ole totuttujen toimintamallien mukaisia. Korvaavat tuotteet ja palvelut eivät vaikuta edes kovin merkittäviltä kilpailijoilta, koska ne usein pyrkivät ottamaan haltuun alkuvaiheessa vain pienen roolin koko arvoketjusta. Ei kuitenkaan tarvita kovinkaan montaa yhtäaikaista korvaavaa tuotetta muuttamaan toimialan totuttuja käytäntöjä ja sekoittamaan toimintaympäristöä.

Esimerkissä on kuvattuna median digitaalinen toimintaympäristö, jossa ennen epäsuorat kilpailijat (sanomalehdet, aikakauslehdet ja tv) ovat digitalisoitumisen myötä muuttuneet suoriksi kilpailijoiksi ja saaneet vielä seurakseen operaattoreita ja laitevalmistajia, jotka nekin haluavat osansa kuluttajien ajasta samassa kanavassa.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös