Ohjeet: Positiointi
Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä konseptin positioinnissa.
1. Benchmark
Kerää parikymmentä erityyppistä benchmarkkia kotimaasta ja maailmalta.
- Miten suorat kilpailijat toimivat?
- Minkälaisia konsepteja muualla maailmassa on?
- Löytyykö toisilta toimialoilta esimerkkejä, joista voisi ottaa oppia?
Tunnista benchmarkkien perusteella eri toimijoiden roolit ja laadi kokonaiskuva toimintaympäristöstä.
- Minkälaisia rooleja eri toimijoilla on?
- Toimiiko joku useammassa kuin yhdessä roolissa?
- Onko toimintaympäristöön tullut uusia toimijoita tai syntynyt uusia rooleja?
3. Positiointi
Laadi toimintaympäristön perusteella erilaisia nelikenttiä, joiden avulla hahmottelet eri toimijoiden positioitumista.
- Mitkä ovat asiakkaiden kannalta tärkeimmät akselit?
- Mitkä ovat toimijoiden näkökulmasta tärkeimmät akselit?
- Miten eri toimijat sijoittuvat akselistolle?
- Kuinka laajaa positioita eri toimijat hakevat?
- Missä oma organisaatiosi on tällä hetkellä?
4. Skenaario
Tunnista nykyposition pohjalta mitkä tulevaisuuden positiot ovat mahdollisia. Laadi eri mahdollisuuksista skenaariokuvaukset.
- Mitä arvoa asiakkaille tuotetaan tulevaisuudessa?
- Miten erottaudutte kilpailijoista?
- Mitkä kilpailutekijät ovat olennaisia tässä skenaariossa?
- Kuinka vahvoilla olette eri kilpailutekijöiden suhteen?
5. Kilpailuetu ja kilpailukyky
Vertaile eri skenaarioden kilpailutekijöitä toisiin toimijoihin.
- Minkä vahvuuksien varaan toiset toimijat rakentavat?
- Mitä heikkouksia toisilla toimijoilla on?
- Eroavatko toimijat toisistaan vai panostavatko kaikki samoihin asioihin?
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›