Ohjeet: Positiointi

Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä konseptin positioinnissa.

1. Benchmark

Kerää parikymmentä erityyppistä benchmarkkia kotimaasta ja maailmalta.

  • Miten suorat kilpailijat toimivat?
  • Minkälaisia konsepteja muualla maailmassa on?
  • Löytyykö toisilta toimialoilta esimerkkejä, joista voisi ottaa oppia?

2. Toimintaympäristö

Tunnista benchmarkkien perusteella eri toimijoiden roolit ja laadi kokonaiskuva toimintaympäristöstä.

  • Minkälaisia rooleja eri toimijoilla on?
  • Toimiiko joku useammassa kuin yhdessä roolissa?
  • Onko toimintaympäristöön tullut uusia toimijoita tai syntynyt uusia rooleja?

3. Positiointi

Laadi toimintaympäristön perusteella erilaisia nelikenttiä, joiden avulla hahmottelet eri toimijoiden positioitumista.

  • Mitkä ovat asiakkaiden kannalta tärkeimmät akselit?
  • Mitkä ovat toimijoiden näkökulmasta tärkeimmät akselit?
  • Miten eri toimijat sijoittuvat akselistolle?
  • Kuinka laajaa positioita eri toimijat hakevat?
  • Missä oma organisaatiosi on tällä hetkellä?

4. Skenaario

Tunnista nykyposition pohjalta mitkä tulevaisuuden positiot ovat mahdollisia. Laadi eri mahdollisuuksista skenaariokuvaukset.

  • Mitä arvoa asiakkaille tuotetaan tulevaisuudessa?
  • Miten erottaudutte kilpailijoista?
  • Mitkä kilpailutekijät ovat olennaisia tässä skenaariossa?
  • Kuinka vahvoilla olette eri kilpailutekijöiden suhteen?

5. Kilpailuetu ja kilpailukyky

Vertaile eri skenaarioden kilpailutekijöitä toisiin toimijoihin.

  • Minkä vahvuuksien varaan toiset toimijat rakentavat?
  • Mitä heikkouksia toisilla toimijoilla on?
  • Eroavatko toimijat toisistaan vai panostavatko kaikki samoihin asioihin?

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös