Ohjeet: Sisältökonsepti
Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä sisältökonseptin suunnittelussa.
1. Asiakaspolku
Suunnittele asiakasymmärryksen pohjalta uusi, tavoiteltava asiakaspolku.
- Mitkä polun vaiheet ja kohtaamispisteet ovat kunnossa?
- Mitä sisältöjä polun eri vaiheeseen ja kohtaamispisteisiin tarvitaan?
- Mitä uusia kohtaamispisteitä ja sisältöjä polulle tarvitaan?
- Voiko vanhoja kohtaamispisteitä poistaa?
2. Ostoprosessi
Hahmottele asiakaspolku myös ostoprosessin vaiheiden mukaisesti.
- Missä vaiheessa ostoprosessia eri kohtaamispisteet ovat?
- Ovatko kohtaamispisteet tasapainossa vai painottuvatko ne liikaa johonkin ostoprosessin vaiheeseen?
- Onko ostoprosessi sisältöjen näkökulmasta yhtenäinen vai onko siinä aukkoja?
3. Kanavat
Suunnittele miten kohtaamispisteet ja sisällöt toimivat eri kanavissa.
- Vastaako kanavavalikoima asiakkaan tarpeisiin?
- Onko jokaisella kanavalla oma roolinsa vai toistuvatko samanlaiset kohtaamispisteet eri kanavissa?
- Miten eri kanavien vahvuuksia hyödynnetään?
- Miten asiakas ohjataan sisältöjen avulla kanavasta toiseen, jos se on tarpeellista?
4. Teemat
Hahmottele mitkä sisältöteemat kuuluvat konseptiin.
- Mitä eri teemoja erilaiset asiakkaat kaipaavat?
- Mitkä ovat sisältökonseptin pääteemat?
- Mitä alateemoja pääteemojen alle löytyy?
5. Sisältölajit
Tunnista kuinka monipuolista sisältöä konseptissa voi hyödyntää.
- Mitkä ovat konseptin pääsisältölajit ja mitä lajeja käytetään harvemmin?
- Miten eri sisältölajit sopivat eri teemoihin?
- Miten eri sisältölajit toimivat eri kanavissa?
- Mitkä sisältölajit toimivat eri ajankohdissa?
6. Vuosikello
Laadi sisältökonseptin vuosikello.
- Mitkä teemat ovat pinnalla eri vuodenaikoina?
- Millä rytmillä sisältöjä toistetaan?
- Mihin hetkiin sisällöt voidaan tehdä etukäteen ja mitkä sisällöt ovat aikaan sidottuja?
7. Viikkorytmi
Laadi sesonkien ja vuosikellon perusteella viikkorytmi, jolla sisältöjä tuotetaan ja julkaistaan.
- Minkälaiseen viikkorytmiin pyritään?
- Onko jokainen viikko samanlainen vai vaihtuuko rytmi?
- Mitä sisältöjä julkaistaan viikon eri päivinä?
- Millä aikataululla sisällöt pitää tuottaa, jotta ne ovat julkaistavissa kalenterin mukaan?
Hahmottele aikajanalle eri sisältömuotojen julkaisutahti.
- Kuinka usein kutakin sisältömuotoa julkaistaan?
- Onko aikajana tasapainossa, vai painottuuko joku muoto liikaa?
- Onnistuuko sisältöjen tuotanto halutulla rytmillä?
9. Sisällöt ja palvelut eri kanavissa
Tunnista missä eri kanavissa sisältömuotoja kannattaa hyödyntää.
- Kuinka monessa kanavassa sisältö julkaistaan?
- Mitä eri elementtejä sisällöstä tarvitaan eri kanaviin?
- Pitääkö kanavavalikoimaa laajentaa, jotta sisältöjen tavoittavuus paranee?
10. Mittarit
Määrittele mittarit, joiden avulla onnistumista seurataan.
- Miten sisältöjen toimivuutta mitataan palvelupolun eri vaiheissa ja kohtaamispisteissä?
- Mitkä ovat liiketoiminnan kannalta keskeisiä mittareita eri kohtaamispisteissä?
- Miten sisällön tuottamisen prosessia mitataan?
11. REAN
Piirrä eri asiakasprofiileille sopivat palvelupolut auki REAN-mallin avulla.
- Millä sisällöillä ja missä kohtaamispisteissä asiakkaat tavoitetaan?
- Mitkä sisällöt innostavat asiakasta tutustumaan tarkemmin?
- Millä sisällöillä asiakasta aktivoidaan kohti haluttua lopputulosta?
- Mitkä sisällöt palvelevat asiakassuhteen jatkuvuutta?
12. Arvolupaus ja konseptikuvaus
Kiteytä sisältökonseptin arvolupaus ja kirjoita lyhyt konseptikuvaus, jonka avulla kaikki konseptin parissa työskentelevät ymmärtävät mistä on kyse.
- Mitä hyötyä sisältökonseptista on asiakkaalle?
- Mitä tehtäviä hän suorittaa sen avulla?
- Miten konsepti erottautuu kilpailijoista?
- Mitkä asiat eivät kuulu konseptiin?

Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›