Ohjeet: Sisältökonsepti

Esimerkki työkalujen hyödyntämisestä sisältökonseptin suunnittelussa.

1. Asiakaspolku

Suunnittele asiakasymmärryksen pohjalta uusi, tavoiteltava asiakaspolku.

  • Mitkä polun vaiheet ja kohtaamispisteet ovat kunnossa?
  • Mitä sisältöjä polun eri vaiheeseen ja kohtaamispisteisiin tarvitaan?
  • Mitä uusia kohtaamispisteitä ja sisältöjä polulle tarvitaan?
  • Voiko vanhoja kohtaamispisteitä poistaa?

2. Ostoprosessi

Hahmottele asiakaspolku myös ostoprosessin vaiheiden mukaisesti.

  • Missä vaiheessa ostoprosessia eri kohtaamispisteet ovat?
  • Ovatko kohtaamispisteet tasapainossa vai painottuvatko ne liikaa johonkin ostoprosessin vaiheeseen?
  • Onko ostoprosessi sisältöjen näkökulmasta yhtenäinen vai onko siinä aukkoja?

3. Kanavat

Suunnittele miten kohtaamispisteet ja sisällöt toimivat eri kanavissa.

  • Vastaako kanavavalikoima asiakkaan tarpeisiin?
  • Onko jokaisella kanavalla oma roolinsa vai toistuvatko samanlaiset kohtaamispisteet eri kanavissa?
  • Miten eri kanavien vahvuuksia hyödynnetään?
  • Miten asiakas ohjataan sisältöjen avulla kanavasta toiseen, jos se on tarpeellista?

4. Teemat

Hahmottele mitkä sisältöteemat kuuluvat konseptiin.

  • Mitä eri teemoja erilaiset asiakkaat kaipaavat?
  • Mitkä ovat sisältökonseptin pääteemat?
  • Mitä alateemoja pääteemojen alle löytyy?

5. Sisältölajit

Tunnista kuinka monipuolista sisältöä konseptissa voi hyödyntää.

  • Mitkä ovat konseptin pääsisältölajit ja mitä lajeja käytetään harvemmin?
  • Miten eri sisältölajit sopivat eri teemoihin?
  • Miten eri sisältölajit toimivat eri kanavissa?
  • Mitkä sisältölajit toimivat eri ajankohdissa?

6. Vuosikello

Laadi sisältökonseptin vuosikello.

  • Mitkä teemat ovat pinnalla eri vuodenaikoina?
  • Millä rytmillä sisältöjä toistetaan?
  • Mihin hetkiin sisällöt voidaan tehdä etukäteen ja mitkä sisällöt ovat aikaan sidottuja?

7. Viikkorytmi

Laadi sesonkien ja vuosikellon perusteella viikkorytmi, jolla sisältöjä tuotetaan ja julkaistaan.

  • Minkälaiseen viikkorytmiin pyritään?
  • Onko jokainen viikko samanlainen vai vaihtuuko rytmi?
  • Mitä sisältöjä julkaistaan viikon eri päivinä?
  • Millä aikataululla sisällöt pitää tuottaa, jotta ne ovat julkaistavissa kalenterin mukaan?

8. Sisällöt aikajanalla

Hahmottele aikajanalle eri sisältömuotojen julkaisutahti.

  • Kuinka usein kutakin sisältömuotoa julkaistaan?
  • Onko aikajana tasapainossa, vai painottuuko joku muoto liikaa?
  • Onnistuuko sisältöjen tuotanto halutulla rytmillä?

9. Sisällöt ja palvelut eri kanavissa

Tunnista missä eri kanavissa sisältömuotoja kannattaa hyödyntää.

  • Kuinka monessa kanavassa sisältö julkaistaan?
  • Mitä eri elementtejä sisällöstä tarvitaan eri kanaviin?
  • Pitääkö kanavavalikoimaa laajentaa, jotta sisältöjen tavoittavuus paranee?

10. Mittarit

Määrittele mittarit, joiden avulla onnistumista seurataan.

  • Miten sisältöjen toimivuutta mitataan palvelupolun eri vaiheissa ja kohtaamispisteissä?
  • Mitkä ovat liiketoiminnan kannalta keskeisiä mittareita eri kohtaamispisteissä?
  • Miten sisällön tuottamisen prosessia mitataan?

11. REAN

Piirrä eri asiakasprofiileille sopivat palvelupolut auki REAN-mallin avulla.

  • Millä sisällöillä ja missä kohtaamispisteissä asiakkaat tavoitetaan?
  • Mitkä sisällöt innostavat asiakasta tutustumaan tarkemmin?
  • Millä sisällöillä asiakasta aktivoidaan kohti haluttua lopputulosta?
  • Mitkä sisällöt palvelevat asiakassuhteen jatkuvuutta?

12. Arvolupaus ja konseptikuvaus

Kiteytä sisältökonseptin arvolupaus ja kirjoita lyhyt konseptikuvaus, jonka avulla kaikki konseptin parissa työskentelevät ymmärtävät mistä on kyse.

  • Mitä hyötyä sisältökonseptista on asiakkaalle?
  • Mitä tehtäviä hän suorittaa sen avulla?
  • Miten konsepti erottautuu kilpailijoista?
  • Mitkä asiat eivät kuulu konseptiin?

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Katso myös