Kontekstianalyysi
Ohje: Haastattele asiakasta ja hahmottele, missä kontekstissa hän konseptin näkee.
Kontekstianalyysin tarkoituksena on ymmärtää missä asiayhteydessä asiakas konseptin hahmottaa, mitä asioita hän yhdistää toisiinsa ja kuinka merkityksellisiä eri teemat hänen mielestään ovat. Kontekstianalyysin laatiminen voidaan tehdä joko haastattelutilanteessa yhdessä asiakaan kanssa tai purkamalla haastatteluaineisto jälkikäteen.
Esimerkissä on kuvattuna kokeneen asunnon ostajan kontekstianalyysi, jossa näkyy hyvin kuinka laajasti hän tarkastelee eri näkökulmia uuden asunnon valinnan yhteydessä. Ensimmäisen asunnon ostajan kartassa on tyypillisesti huomattavasti vähemmän aiheita, joten kontekstianalyyseja vertailemalla voidaan miettiä miten kumpaakin tulisi palvella parhaan asiakaskokemuksen tuottamiseksi.
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›