Ostoprosessi
Ohje: Hahmottele, miten asiakkaat toimivat tai minkälainen asiakaskokemus on ostoprosessin eri vaiheissa.
Ostoprosessi on vanha, mutta edelleen hyvin toimiva viitekehys oman konsepti tarkasteluun. Sen ydinajatuksena on, että asiakkaat käyvät prosessin mukaiset vaiheet läpi osto- tai hankintapäätöstä tehdessään. Toimialasta ja tuotteesta riippuen ostoprosessin läpimenon nopeus vaihtelee, mutta vaiheet ovat pääosin samat. Asiakkaille tulisi tarjota eri vaiheisiin sopivia kohtaamispisteitä, jotta hän voi siirtyä ostoprosessissa haluttuun suuntaan.
Esimerkissä on kuvattuna käyttötavaroita valmistavan ja markkinoivan yrityksen tavoitteet ja kanavien roolitukset ostoprosessin eri vaiheissa.
Työkalut muutoksen tekijöille
Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?
Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›