Digitalisointiin liittyviä palveluita tarjoavien tahojen markkina kypsyy ja liikesuunta näyttää olevan kovaa vauhtia kohti “kaikki samalta luukulta” -tarjoomaa. Strategiat, muotoilut, käyttöliittymät, frontit, backit, datat ja AI:t – kaikkia on oltava tarjolla. Toimijat näyttävät lähestyvän yhden luukun -periaatetta kahdella tavalla.

Vaihtoehto A: Monoliitit
Tieto, CGI, Solita, Gofore, Siili, Reaktor, Futurice, Vincit (sis. Bilot / Motley), Accenture yms. Yksi brändi, jonka alta saa kaiken.

Vaihtoehto B: Ekosysteemit

  • Fusion ekosystem
  • Hellon & Graend
  • Luoto Company ja kumppanit
  • The North Alliance (Suomessa DK&A ja Bob the robot)
  • Loihde (Advisory, Analytics, Factor, Trust)
  • Futurice (Aito.ai, Columbia Road, Meltlake, Recordly, Thriv, Vuono)

Puuttuuko listasta vielä joku olennainen ekosysteemi?

Muutamia mielenkiintoisia hajahuomioita:

  • Ainakin Reaktor ja Futurice siis etenevät sekä monoliitilla että ekosysteemillä. Reaktor vielä lisäksi koukkaa luovan markkinoinnin mukaan peliin Reaktor Creativella.
  • Muutama toimija on napannut tarjontaan mukaan brändi- ja markkinointiosaamista (knowit + Marketing Clinic, The North Alliance & Bob the Robot, Reaktor Creative)
  • Pienempienkin puolella tapahtuu, esimerkkinä vaikkapa Geniemin ja Franticin yhdistyminen. Taustalla pääomasijoittaja Saari Partners, joten lisää kauppoja odotettavissa.
  • Luoto-ekosysteemissä periaatteena näyttää olevan pienempi yksikkökoko ja omistajuuden jakaminen tekijöille

Muutama seuraava vuosi taitaakin toimialalla mennä yrityskauppojen ja ekosysteemien kasvattamisen parissa. Päästäänkö tälläkin toimialalla siihen, että jäljelle jää kourallinen isoja, jotka jakavat suurimman osan markkinasta keskenään?