Asiakaskokemus, käyttökokemus, käytettävyys. Tuttu mantra digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja ihan syystäkin. Mutta tarkemmin ajatellen nykyisissä digitaalisten palveluiden kokemuksissa ihminen on rajattu aivojen, silmien ja sormien kolminaisuudeksi.

Paradoksaalisesti “mobiili” koskee itse laitteen liikkuvuutta, kun konetta käyttävän ihmisen osalta voitaisiin puhua enemmänkin “statiilista”.

statiili-001

Jos tarkkailet hetken mobiililaitetta käyttäviä ihmisiä, niin huomaat heidän laskevan katseensa ja kumartavan nöyrästi teknologiansa edessä.

statiili-002

James Carse kiteyttää kaikenlaisten koneiden käytön loistavasti kirjassaan Infinite Games: “To operate a machine one must operate like a machine”. Mitä enemmän siirrymme digitaalisten palveluiden käyttäjiksi töissä ja kotona, sitä enemmän muokkaamme käyttäytymistämme koneille sopivaan muotoon, koko psykofyysisen kokonaisuutemme osalta.

statiili-003

Tuottaja-muusikko-taiteilija Brian Eno on omalla tavallaan kiteyttänyt ilmiön: “Tietokoneiden ongelma on se, että niissä ei ole tarpeeksi Afrikkaa.”

statiili-004

Digitaalisten palveluiden asiakaskokemuksen osalta voidaan siis hyvällä syyllä myös kysyä “missä näistä asennoista haluat asiakkaasi olevan?”