Pizza & kebab. Kukkakauppa, lahjatavaraliike ja hautaustoimisto. Kodinkoneliike ja rautakauppa. Kello & Kemikalio. Tuttu näky lähes jokaisen suomalaisen paikkakunnan keskustassa. Pienellä paikkakunnalla eivät yhden asian yritykset ole menestyskelpoisia, kun asiakaskunta ei vaan riitä.
Edellä mainitut yhdistelmät tuntuvat ihmisaivoille ihan järkeviltä. Niissä on jonkinlainen konseptuaalinen yhteys, jonka tuntuu meistä loogiselta.
Mielenkiintoiseksi tämä menee siinä vaiheessa kun iso pojat, ison datansa kanssa, rupeavat analysoimaan ja tunnistamaan yhdistelmiä, jotka jostain syystä vain toimivat, vaikka ne tuntuvat ihmisaivoilla täysin epäloogisilta. Joku algoritmi jossain kertoo, että jääkiekko ja leikkuupuimurit, remontointi ja mausteet tai ravit ja kirjanpito ovat kaupallisesti potentiaalisia yhdistelmiä.
Kiinnostavaa nähdä miten toimialojen rajat, arvoketjut ja strategiat laaditan kun tavoiteltava lopputulos vastaa datan logiikkaa, ei ihmisen. Opimmeko ajattelemaan uudella tavalla ja katsomaan asioita uusista näkökulmista vai sattuuko joka kerta uudestaan päähän?
Kallion Leipä ja Kirjanpito, kuinka voin auttaa?