Olen pitkään ollut ylpeä palveluliiketoiminnan kehittäjä ja puolestapuhuja. Helpotetaanhan palveluiden avulla ihmisten arkipäivää ja joskus jopa vältetään turhan tavaran hankkimista. Hyvä esimerkki on Spotify, joka tarjoaa rajattomasti musiikkia sekä vähentää merkittävästi nurkissa lojuvien cd-levyjen määrää. Tai vaikkapa CityCarClub, jonka avulla meidän viisihenkinen perhe elää tyytyväisenä ilman omaa autoa.
Leppoisampi arki ja vähemmän roinaa. Kuka nyt ei sitä haluaisi edistää?
Valitettavasti tai onneksi Jeremy Rifkin on ymmärtänyt ajatella asiaa pidemmälle ja kertoo Age of Access -kirjassaan mihin suuntaan maailma on menossa. Leppoisamman arjen ja vähentyneen tavaran myötä luisumme kohti maailmaa, jossa elämästä tulee sarja maksullisia kokemuksia.
Esimerkkeinä tästä vaikkapa mainittu Spotify tai yllä kuvassa näkyvä, lasten ja nuorten liikuntapaikka, Gymi. Spotifyn asiakas ostaa levyn sijaan vain pääsyn kuuntelemaan musiikkia. “Rajattoman” valikoiman ja saatavuuden vastapainoksi uhrataan kaupallisuuden ulkopuolella olevia asioita kuten levyjen lainaaminen tai lahjoittaminen.
Lasten ja nuorten liikunnan edistäminen on tietysti hyväksi, mutta turvallisuutta ja helppoutta tarjoava Gymi on väkisin pois muusta liikunnasta, joka on joskus tapahtunut metsässä tai pihoilla ilman kaupallisia lähtökohtia.
Äärimmilleen vietynä palvelujen laajentuminen kaikkeen tarkoittaa, että elämästä tulee sarja maksullisia kokemuksia. Ostamme itsellemme pääsyn asioihin, jotka olivat ennen epäkaupallisella alueella. Samalla tulee uhratuksi kaikille yhteiset epäkaupalliset tilat ja kulttuuri, jotka ovat kuitenkin vielä merkittävässä yhteiskunnallisessa roolissa.
Palveluiden kasvu siis vaikuttaa henkisiin luonnonvaroihin samalla tavalla kuin kulutusyhteiskunta fyysisiin luonnonvaroihin. Nyt pitäisi osata keskustella järkevästi ja tehdä viisaita päätöksiä, jotta emme ole 50 vuoden päästä ihmettelemässä kulttuurin tuhlausta, kuten nyt ihmettelemme luonnonvarojen tuhlausta.
Minä olen osa ongelmaa ja käännän takkia heti, kun tiedän miten päin se pitäisi laittaa takaisin päälle.
Yritykset: Spotify , CityCarClub, Gymi