Missä luuraavat personointi ja kohdennetut markkinointitoimenpiteet? Ne ihanat ja autuaaksi tekevät asiat, joiden lupailtiin jo monta vuotta sitten mullistavan kaiken.

Päätin selvittää missä tällä hetkellä mennään. Hypoteesini on: jos personointi todella luuraa nurkan takana, pitäisi yrityksillä olla kasoittain dataa kerättynä segmentointia, analysointia ja toteutusta varten. Jos dataa ei löydy, voimme hyvällä syyllä olettaa, että markkinoinnin ja asiakassuhteiden planeetat pysyvät radallaan ja pyörivät kuten aina ennenkin.

Lain mukaan kuluttajalla on oikeus tarkistaa yrityksen asiakasrekisterissä olevat omat tiedot. Niiden perusteella olisi varsin helppo todeta millä tasolla eri paikoissa edetään.

Ensimmäiseksi kohteeksi valikoitua hyvän asiakaspalvelun lippulaiva Stockmann.

Stockmannin henkilökunta oli totuttuun tapaan erittäin avuliasta ja he kaivoivat muutamassa minuutissa haluamani tiedot esille. Kovin merkittäviä uudenlaisia asiakaskontakteja ei ole vähään aikaan sieltä suunnalta tiedossa.

Stockmann tiesi osaltani nimen, osoitteen ja puhelinnumeron, joka sekin oli kymmenen vuotta sitten lopetettu lankapuhelin. Näiden vähäisten perustietojen lisäksi tallessa oli muutama ostos viimeisen kolmen vuoden ajalta. Täytyy kyllä myöntää, että en käy Stockmannilla ostoksilla kovinkaan usein ja vielä harvemmin näytän siellä kanta-asiakaskorttiani.

Isoveli on ainakin tässä tapauksessa tukevasti unten mailla ja jatkaa katalogien postittamista kotiin. Eikä siinä mitään, ne varmasti toimivatkin edelleen loistavasti.

Täytyy siis jatkaa etsimistä, jotta löytyisi edes se yksi yritys, joka hyödyntää modernien välineiden tarjoamia mahdollisuuksia. Olisikohan joku muu päivittäistavarakaupan toimija paremmin hereillä?

Yritykset: Stockmann