Edellisen kerran viiteen kysymykseen vastasi Jaakko Veijola. Tällä kertaa vieraanamme on Ida Framin toimitusjohtaja Panu Laaksonen. Panun ja muun porukan ajatuksia muuttuvasta maailmasta ja mainostoimiston roolista tässä muutoksessa voi tietenkin lukea Ida Framin sivuilla.
1. Mikä palvelu on yllättänyt sinut positiivisesti viime aikoina? Mikä teki siitä erityisen hyvän?
Tuorein esimerkki erinomaisesta palvelusta on ilman muuta kirkosta eroamiseen tarkoitettu Eroakirkosta.fi. Päivin ja kumppaneiden kampanjointi oli erittäin ansiokasta, mutta eroaallon varsinainen mahdollistaja on helppokäyttöinen verkkopalvelu. Aamen.
Kun tuote on lakisääteisesti tasalaatuinen, miksi kukaan maksaisi siitä yhtään enempää kuin on pakko? Itsellänikin sähköyhtiön vaihtaminen kuitenkin kesti useamman vuoden. Päätöksentekoa vauhditti Sähköhinta.fi, joka listaa kattavasti sähköyhtiöiden hinnat ja tarjoaa linkit suoraan uuden sopimuksen tekemiseen.
Levy-yhtiöiltä kesti yli kymmenen vuotta ymmärtää, että ihmiset haluavat musiikkinsa aikaan ja paikkaan sitoutumattomasti, nopeasti ja helposti. Nyt Spotify tuo maailman kaiken musiikin muutaman klikkauksen päähän tietokoneen tai kännykän kautta. Tässä on musiikin tulevaisuus. Ainakin toistaiseksi.
2. Mihin arkipäivän asiaan kaipaisit parempaa palvelua?
Jostain kumman syystä olen hyvinkin tyytyväinen viime aikoina saamaani palveluun. Vaikutuksen on tehnyt etenkin Helsingin alati kehittyvä ravintolatarjonta ja ravintoloiden ammattitaitoinen ja ystävällinen henkilökunta.
Parempaa palvelua olisi kuitenkin suora junayhteys Helsingistä Tahkolle. Käsittääkseni tällainen mahdollisuus on ainakin Åressa.
Taksikuskien ammattitaitoa voisi myös kehittää. Alkuun kaikille kuskeille normaalit käytöstavat ja päälle vielä ripaus kaupunkituntemusta.
Kaupungin bussikuskit olisi hyvä opettaa sanomaan päivää. Onnistuisi omienkin lapsien tapakasvatus paremmin, kun kuski vastaisi tervehdykseen.
Haluaisin myös vihdoin e-kirjan kunnolla Suomenkin markkinoille. En voi ymmärtää miksi koko kirja-ala tuntuu jähmettyneen tämän mahdollisuuden edessä.
Ja miksi kaikki televisio-ohjelmat eivät voi olla katsottavissa vapaasti internetin kautta? Vaikka sitten mainosten kanssa.
3. Mitkä ovat aiheet ovat tällä hetkellä työssäsi ns. kuumia perunoita?
Tähän on pakko vastata sosiaalinen media. Aihe on voimakkaasti esillä eri paikoissa, mutta sen käsitteleminen tuntuu olevan erityisen hankalaa. Onneksi sentään pahimmasta hosumisesta on jo päästy yli ja esimerkiksi markkinoinnin, viestinnän ja myynnin perusperiaatteet on saatu ainakin jollain tasolla mukaan keskusteluun.
Meidän ratkaisumme omaa sosiaalisen median ”suhdettaan” pohtiville yrityksille on sosiaalisen median työpalaverimuotoinen käsittely. Työskentelyssä esimerkiksi selvitetään yhdessä asiakkaan kanssa sosiaalisen median mahdollisuudet ja uhat yrityksen kannalta sekä ja yrityksen omat heikkoudet ja vahvuudet sosiaalisen median hyödyntämisen suhteen. Klassisen SWOT-analyysin kautta edetään sitten tilanteen mukaan tavoitteiden asettamiseen ja varsinaiseen tekemiseen.
Itse haluaisin nostaa kuumaksi perunaksi markkinoinnin aseman parantamisen suomalaisten yritysten liiketoiminnan kehittämisessä. En ole huoleni kanssa taatusti yksin, mutta työnsarkaa riittää. Viimeisin esimerkki markkinoinnin olemattomasta arvostuksesta oli Olli-Pekka Kallasvuon näkemys suomalaisten yritysten menestyskeinoista globaalissa kilpailussa. Viiden kohdan listassa ei mainittu sanallakaan mitään markkinointiin viittaavaa. Postaukseni aiheesta löytyy sivuiltamme.
4. Missä asiassa yrityksesi on onnistunut hyvin viime aikoina?
Ida Framin erityisiä onnistumisia ovat hienon yhteistyön tuloksena syntyneet toteutukset Sokoksen kanssa sekä R-kioskin uuden ilmeen suunnittelu. Tärkeä tunnustus koko yritykselle oli kolmas sija markkinointiviestintätoimistojen imagotutkimuksen nousevien toimistojen listalla.
Sokoksen kanssa tekemisemme on alusta ollut perustunut suunnitelmallisuuteen, tavoitteellisuuteen ja sitä myötä tuloksellisuuteen. Yksittäisten kampanjoiden sijaan pyrimme yhdessä luomaan jatkuvaluonteisia toimintamalleja. Näitä ovat olleet esimerkiksi kaikissa Sokoksen suuremmissa kampanjoissa hyödynnetty ShoppailuOpas ja yhteistyö bloggaajien kanssa. Lisätietoa Sokoksen ja Ida Framin yhteistyöstä löydät täältä.
100-vuotiaan R-kioskin ilmeen uudistus olisi kiinnostava haaste mille tahansa toimistolle. Nyt suunnittelemamme ilme on jalkautumassa yli 700 kioskiin, samalla kun R-kioski uudistaa koko kioskikonseptinsa. Tarkempi case-esittely löytyy täältä.
Corporate Image toteuttaa vuosittain M&M:n toimeksiannosta Markkinointiviestintätoimistojen imagotutkimuksen. Huhtikuussa 2010 julkaistussa tutkimuksessa paras toimisto oli mainostajien mielestä Sek&Grey. Nousevimmat mainostoimistot taas olivat N2, King ja Ida Fram. Myös digimarkkinoinnin osaajien mainostoimistokärki erottui tutkimuksessa selvästi. Ykkönen oli mainostajien mukaan N2 ja kakkonen Ida Fram.
Henkilökohtaisesti tärkein onnistumiseni on jokapäiväinen arki 6-vuotiaan tyttäreni Helmin, 3-vuotiaan poikani Hermannin ja puolisoni Niinan kanssa. Heidän rinnallaan kaikki muu on loppujen lopuksi aikalailla vähäpätöistä. Anteeksi sentimentaalisuus ;)
5. Jos saisit kysyä kaiken tietävältä oraakkelilta yhden kysymyksen vuodesta 2030, mitä kysyisit?
Onko Suomen jalkapallomaajoukkue jo selvinnyt arvokisoihin?
Kiitos Panu!
Jos haluat jonkun tietyn henkilön vastaavan näihin kysymyksiin, niin lähetä meille vinkki osoitteeseen passiripatti
[…] Panu Laaksosen ajatuksia nyt Passi & Ripatti -blogin “Viisi kysymystä” -sarjassa. Aiheet: Panu Laaksonen, Passi, Passi & Ripatti, Ripatti Tuoreet […]