“Hyvä vastaanottaja, lisäsimme laskuusi automaattisesti viiden euron myöhästymismaksun, koska tiedämme, että unohdat maksaa laskun joka tapauksessa!!!”

Kuulostaako mielestäsi pahalta vai itse asiassa palvelulta? Tuollaista yllämainitun kaltaista tilannettahan ei itse asiassa ole olemassa, mutta ajattelin suoraviivaistaa hieman nykyistä tilannetta – miksi turhaan valuttaa rahaa perintäfirmoille ja vielä monin kertaisesti vanhaan aikaan verrattuna.

Pohdintani juontaa juurensa siihen, että olen aktiivisesti pyrkinyt pois paperilaskuista. Ajatuksenani on tietenkin ollut oman elämän helpottaminen, mutta toisin on käynyt. Harhakuvitelmani tai pikemminkin haaveeni oli, että saisin näppärästi kaikki haluamani laskut e-laskuina sinne minne ne määrittäisin meneväksi. Ja sitten maksaisin laskut vain yhdellä “Maksa” -painikkeen klikkauksella. Ai kuinka lapsellista ja naiivia ajattelua!

Todellisuus on avain jotain muuta. Siirtyessäsi kohti paperilaskutonta kotia, yksi palvelu ja kanava (Posti + kirjeposti) muuttuu moneksi palveluksi tai kanavaksi (sähköposti, SMS, Netposti, pankin palvelu, kirjeposti…).

Yritä tässä mallissa sitten olla kuuliainen kansalainen ja maksaa laskusi ajallaan.
Vaadin parempaa palvelua!

Yritykset: Itella , Nordea , OP-Pohjola , Sampo Pankki , S-Pankki