Suurimmassa osassa digitaalisten palvelujen tarjouspyyntöjä, jotka olen viimeisten vuosien aikana lukenut, hakutoiminnallisuus esiintyy aina yhtenä tärkeimmistä toivomuksista.

Näyttää siltä, että Googlen mahti saa lähes kaikki palvelujen tilaajat sokaistumaan ja olettamaan, että haku olisi heidän palvelussaan jotenkin merkittävässä roolissa. Olen yrittänyt ymmärtää miksi haku tuntuu olevan niin tärkeä, mutta vaikka kuinka mietin, en keksi yhtään hyvää argumenttia haun puolesta.

Hakua vastaan argumentoisin seuraavasti:

1. Sisältö, sisältö, sisältö. Kokemus ja tulokset osoittavat, että paraatipaikalla oleva hyvä nosto on se elementti, jolla kävijöitä oikeasti ohjataan halutun sisällön pariin. Miljoonia viikkokävijöitä keräävien palvelujen päänostoihin saattaa tarttua jopa yli 70 prosenttia kävijöistä. Olettaen tietysti, että sisältö on kävijälle mielenkiintoista.

2. Huonolla haulla ei tee mitään. Valitettavan usein haku ei yksinkertaisesti toimi. Sen palauttamat tulokset ovat epämääräisiä, kaikkea sisältöä ei syystä tai toisesta saada haun piiriin tai haku palauttaa valtavan määrän sisältöä, josta kävijä joutuu sitten itse etsimään haluamansa. Hyvän haun tekeminen on vaikeaa ja kallista.

3. Ihmiset ovat jo hakunsa tehneet. Hakukoneista palveluun tulevat tuskin haluavat tehdä uutta hakua, joten jälleen sisältö nousee pääosaan.

4. Tiedon hakeminen on vain yksi osa osto- tai harkintaprosessia. Haemme inspiraatioita, vertailemme tarjontaa, varmistelemme päätöksiämme ja suosittelemme. Siis paljon muutakin kuin hakua. Palvelun rooli ostoprosessissa antaakin suunnan sille miten parhaiten asiakkaita palvellaan.

Mitkä seikat puhuvat haun puolesta?