Viime tiistain Hesarissa oli laaja Kari A. Hintikan juttu netin reaaliaikaistumisesta. Jutussa esiteltiin “hetinetin” nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia paikka- ja liikennetiedosta reaaliaikaiseen videovirtaan.

Uusien mahdollisuuksien lisäksi reaaliaikaisuus on mielenkiintoinen juttu, koska sen avulla mediat ovat pystyneet kaupallistamaan muuten ilmaiseksi saatavilla olevaa sisältöä. Perusesimerkkeinä tietysti vaikkapa urheilun saralta jääkiekko tai Formula 1 ja viihteen puolelta kuuden yhtäaikaisen videovirran Big Brother 24/7. Uusimpaa tulokkaana pelikentällä hyörii Jenkatehdas, joka haluaa tarjota live-keikkoja verkon välityksellä.

Jos mediat eivät pysty muuten kaupallistamaan sisältöään, niin näemmekö valtaisan vyöryn live-tapahtumia? Urheilua, viihdettä, komediaa ja draamaa livenä? Jälkimmäiset olisivat ainakin mielenkiintoisia, koska käytännössähän se olisi teatteria, mutta ruudun välityksellä ja uusilla mausteilla.

Yritykset: UrhoTV , MTV Media