Proto

Ohje: Piirrä esimerkki siitä, miltä konsepti näyttää asiakkaan näkökulmasta.

Muotoilun menetelmien hyödyntämiseen kuuluu olennaisena osana visualisoinnit, joilla tehdään asioita näkyväksi. Konseptiin liittyvä prototyyppi voi olla esimerkki digitaalisen palvelu käyttöliittymästä, pahvista tehty fyysisen palvelun malli tai vaikka pohjapiirros tulevasta myymälästä. Tarkoituksena on tehdä proto, joka toimii keskustelun avaajana: mitä jos se näyttäisi tältä? Protoja kannattaa viljellä mahdollisimman usein, käytännön esimerkkien kautta on usein helpoin hahmottaa mitä tulossa on ja niiden tekeminen on nopeaa ja helppoa.

Esimerkissä on kuvattuna pientalon rakentajalle tehdyn konseptin ns. paperiproto, jossa kuvataan palvelusta löytyviä sisältöjä ja toiminnallisuuksia.

Työkalut muutoksen tekijöille

Kun tehtäväsi on edistää transformaatiota, digitalisaatiota, asiakaslähtöisyyttä tai muuten vain luoda uutta liiketoimintaa?

Tutustu Passi & Ripatin käyttämiin suunnittelun työkaluihin ja tilaa kirja sekä lisämateriaalit ›

Tilaa kirja ja lisämateriaalit ›

Katso myös